Van Maanen Fonts van Maanen
 

SciType

Adams

Agent

Annonce

Aragon

Aragon Cond

Aragon Sans

Archie

Circulaire

Diploma

Dutch

Dutch Cond

Freco

Gaulois

Grippo

Leo

Lexington

Lotto

Minuet

Naga

Roos

Serena

Wilke

Zilvertype

Zilvertype



Zilvertype

Right on the heels of the tremendous popularity wave that made Hollandse Mediaeval the most used Dutch typeface during the Great War years, Sjoerd H. de Roos was asked to design a 15 point type for De Zilverdistel, Jean François van Royen’s publishing company.

So between 1914 and 1916, de Roos and van Royen collaborated on the typeface eventually known as Zilvertype, and which both parties viewed as an improved version of Hollandse Mediaeveal.

Like Dutch Mediaeval, Zilvertype was based on the Jenson model, but it is simpler, with more traditional metrics, and lighter and more classic in colour.

De Roos never made an italic or a bold version, but we considered a modern font not complete without them so we took the liberty of designing these ourselves, working from the patterns De Roos set out in the Dutch Mediaeval. The Initials took their cue from Cloister Bold Tooled. This digital version of Zilvertype comes with small caps, five different sets of figures, plenty of ligatures, and extended language support covering most Latin languages.

Zilvertype is, ook in de woorden van de ontwerper Sjoerd de Roos, een verbeterde versie van de Hollandse Mediaeval. De letter werd ontworpen voor de privé-drukpers van J. F. van Royen, De Zilverdistel, en was daardoor niet gebonden aan de beperkingen die de Lettergieterij Amsterdam aan stokken en staarten stelde.

In een intensieve, en zo te zien soms uitputtende samenwerking (zie het prachtige Zilvertype corps 15, Uitgeverij De Buitenkant, 1994) ontstond zo, tussen 1914 en 1916, een nieuw lettertype, in een enkel corps, bedoeld vooral voor het zetten van mooi druk- en dichtwerk. Een 'juweel van Hollandse letterkunst' is het genoemd.

Voor een modern font achtten we cursief en vet eigenlijk onmisbaar, dus we zijn zo vrij geweest die zelf te ontwerpen, het patroon volgend van de Hollandse Mediaeval. Ook de initialen, in de stijl van Cloister Bold Tooled, en de kleinkapitalen zijn van eigen makelij -- plus uiteraard alle andere tekens en karakters die bij een OpenType-font horen: vijf soorten cijfers, ligaturen en ondersteuning voor de West- en Oost-Europese talen.


Buy at

Te koop bij mij of bij

Ik ween om bloemen in de knop gebroken en voor den uchtend van haar bloei vergaan